Ce-am mai aflat

Cu câtăva vreme în urmă, un bun prieten mi-a dar o idee interesantă pentru o povestire (nuvelă?) SF. Ideea avea de-a face cu dispariția neandertalienilor și sper să mă pun la un moment dat serios pe studiu în legătură cu subiectul ca s-o transpun într-o poveste. Până atunci, adun de ici, de colo, informații interesante – unele cu argumente destul de serioase, altele mai fanteziste. Deși se pare că a existat metisaj între ei și Homo sapiens, neandertalienii au pierdut lupta evolutivă cu cei din urmă. O teorie susține că asta s-ar fi datorat și „alianței” dintre Homo sapiens și lupi, ceea ce împinge domesticirea acestora cu peste 20.000 de ani înainte de perioada acceptată. Mai multe detalii aici.

Domesticirea câinilor a continuat cu o serie de încrucișări pentru a obține diferite rase ce accentuau, fiecare, anumite caracteristici. Asta era pe vremea când ingineria genetică era necunoscută. Iată însă că, în ziua de azi, modificarea ADN-ului este la îndemâna savanților și poate fi folosită pentru a elimina sau modifica anumite elemente cauzatoare de boli. La fel ca în cazul clonării, acțiunea ridică probleme morale, dar prezintă și riscuri, întrucât nu se știe care poate fi efectul pe termen lung al unor modificări genetice aparent benefice în primă fază. Se pare însă că un om de știință chinez a trecut peste precauții și a făcut pasul, după cum susține un articol preluat aici. Dacă e adevărat, probabil că asistăm la primii pași ai unui viitor în care modificarea genetică a embrionilor va deveni o necesitate, apoi o normalitate.

Rămânând în domeniul medical, un grup de cercetători europeni a făcut o descoperire care revoluționează lupta împotriva cancerului la sân. Ar fi o veste minunată, câtă vreme statisticile sunt destul de dure cu acest subiect: o femeie din 8 dezvoltă acest tip de boală într-un anumit moment al vieții. Dacă se va dovedi o metodă cu adevărat viabilă, cred că poate fi considerată una dintre cele mai mari realizări medicale actuale. Mai multe despre acest subiect aici.

Tot de boli necruțătoare este legat și un studiu ce implică… muzica. Este vorba despre Alzheimer și demență, în ameliorarea (parțială a) cărora se pare că muzica are un efect vizibil. Mai precis, cercetătorii spun că trăirile pe care le avem ascultând anumite pasaje muzicale preferate sunt capabile să scoată pacienții din starea de confuzie, pentru o scurtă perioadă de timp. M-a amuzat să citesc în articol sintagma „orgasm mental” pe care și eu o folosesc uneori când încerc să descriu senzațiile pe care mi le dau anumite melodii. Prietenii știu bine asta. 😉 Câteva detalii despre descoperirea aceasta interesantă puteți găsi aici.

Dacă am început cu istoria Pământului, voi încheia cu istoria altei planete: Marte. Misiunea InSight lansată de NASA are ca scop studierea planetei roșii nu doar la suprafață, ci în profunzime, culegând o serie de date care ne pot spune mai multe despre trecutul acestui corp ceresc. Modulul de explorare a ajuns cu bine la destinație luni seara (în jurul orei 22, ora României). Încă facem pași timizi în spațiu, viitorul e departe de a prinde contur, dar trăim istoria. Dacă vreți să vă delectați cu câteva informații despre misiune, puteți s-o urmăriți aici.