Queen – „A Night at the Opera” (1975)

Când aveam vreo 7-8 ani, la noi în casă a apărut o casetă de 90 de minute intitulată Greatest Hits, aparținând formației Queen. Fusese înregistrat de sora sau fratele meu de la radio, ori de pe vreun disc adus de cineva de peste graniță, cum se practica pe atunci. Ne-a însoțit în peregrinările prin țară ale familiei, la bordul Daciei 1310.

La vârsta aceea, nu mă atrăgea. Îmi amintesc că remarcam de fiecare dată când venea la rând We Will Rock You. Anii au trecut și, la primul Revelion post-comunist, cel din 1989, am avut ocazia să văd videoclipul melodiei The Invisible Man. M-a fascinat și m-am bucurat de fiecare dată când l-am mai prins la televizor în perioada următoare. Abia atunci cred că am conștientizat că noi avem o casetă cu melodii mai vechi ale celor de la Queen – până atunci, aceea era una dintre numeroasele casete cu o muzică (Beatles, Pink Floyd, Vangelis etc.) de care nu eram atras în mod deosebit. De atunci a început o dragoste pentru Queen și, ulterior, pentru muzica rock, ce a crescut constant, atingând cote paroxistice. Colegii de facultate știu foarte bine cum arătau pereții meu, tapetați cu postere Queen, cum căutam orice album, chiar și ediții pirat ale formației.

Dar înainte de asta, pe când încă eram la liceu, fratele meu era student la Timișoara. Acolo, dintr-un magazin de muzică numit Rocka Rolla (habar n-aveam pe atunci de unde avea numele ăsta), mi-a cumpărat, la cererea mea, o serie de albume Queen. Îmi lua o casetă și, când venea acasă (cam o dată pe lună), îi dădeam banii pe ea.

Nu mai știu dacă A Night at the Opera a fost primul album Queen deținut de mine sau nu. Dar îmi amintesc cum l-am ascultat, fascinat, și m-am îndrăgostit iremediabil de el. Albumul începe cu pianul jucăuș căruia i se alătură chitara, transformând totul într-un sound greu, apăsător. După începutul în forță cu Death on Two Legs, trecerea la Lazing on Sunday Afternoon pare o ușurare. Un ritm vesel, o parte vocală desprinsă parcă din melodiile perioadei interbelice. Și după acest scurt interludiu, peste ascultător se rostogolește ritmul greu, obsedant din I’m in Love with My Car – o bijuterie marca Roger Taylor.

You’re My Best Friend, compoziția lui John Deacon, mi-a produs o mare surpriză. O știam de pe Greates Hits, dar suna… diferit. Caseta aceea fusese înregistrată cu un casetofon mono, care prelua doar unul dintre canale. Partea vocală a melodiei trece, la un moment dat, pe celălalt canal. Prin urmare, prima dată când am auzit-o a fost pe A Night at the Opera și mi s-a părut că îmbogățește melodia.

Urmează două melodii compuse Brian May – una, o baladă suavă, nostalgică, ’39, urmată de Sweet Lady, un rock dur, apăsător. O nouă melodie veselă, cu ritm săltăreț, Seaside Rendezvous, le dă ocazia lui Mercury și Taylor să imite cu vocile o serie de instrumente de suflat, într-un amestec amuzant și plăcut.

The Prophet Song aduce un ritm obsedant și o parte vocală inteligent construită. Melodia tranzitează ușor spre armoniile de pian și superba compoziție a lui Freddie Mercury, Love of My Life, un cântec căruia partea vocală și adaosul de harpă îi dau un setimentalism aparte, răvășitor. Good Company este o nouă baladă a lui May, cu mult miez și o secțiune frumos asamblată a instrumentelor de suflat.

Paradoxul acestui album este că prezintă o construcție atât de eterogenă, complexă și superb realizată, încât o bijuterie ca Bohemian Rhapsody nu iese în evidență, ci pare că se potrivește perfect în construcția respectiv, devenind o cireașă pe un tort savuros. Despre această compoziție, ce începe cu o parte vocală, continuă cu un pian și o chitară lente, răvășitoare, trece printr-o secțiune de operă ce trimite către una rock, doar pentru a reveni la ritmul lent, liniștit, de la început – nu cred că mai e cazul să vorbesc. Și ce mai putea urma după aceea, în încheiere, decât imnul Marii Britanii, God Save the Queen.

Un album monumental, pe care chiar și acum, la aproape trei decenii de când l-am auzit prima oară, îl apreciez la fel de mult.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *